Fine Art

De basis voor een kwaliteitsreproductie begint bij een hoogwaardig digitaal bestand. Helaas ervaren kunstenaars vaak dat de bestaande fotografie onvoldoende kwaliteit biedt voor reproductie. De beste oplossing? Scannen!

Elk origineel is anders en daarom heeft ook elk origineel een andere benadering en scantechniek nodig om het onderste uit de kan te halen. Wij beoordelen hoe het origineel is opgebouwd om een natuurgetrouwe scan te maken.

Scannen van ‘Over Permeke’ van Constant Permeke, olie op doek. © Permeke museum

Met de Cruse Synchron Table 4.0 digitaliseren we originelen zoals schilderijen, tekeningen, aquarellen, collages, enz. op verschillende dragers zoals canvas, textiel, papier, hout, kunststof, enz. Door een maximaal scanformaat van maar liefst 150×260 cm is de afmeting zeker net zo indrukwekkend als de kwaliteit van de scan. Grotere originelen worden in meerdere opnames gescand en naadloos aan elkaar gestitched.

De scanner is uitgerust met een gefixeerde lichtbron en objectief in combinatie met een bewegende tafel met vacuüm. Het vacuüm in de tafel zorgt ervoor dat originelen mooi vlak blijven liggen, daardoor scannen we in ongeëvenaarde scherpte en kleurechtheid, ook op groot formaat. Ingelijste originelen digitaliseren we zonder ze uit hun lijst te halen,

Scannen van ‘De Aanbidding van het Lam Gods’ van Hubert en Jan van Eyck, olie op eikenhout. © Lukas Art in Flanders

Met de Rencay DiRECT 16k³ digitaliseren we zowel vlak als ruimtelijk werk. Sculpturen in hout, brons, metaal, marmer, porselein, keramiek, kunststof, enz. scannen we vanuit verschillende posities om ze via photogrammetry te verwerken en zo de sculptuur in 360° weer te geven.

Moeilijke en delicate originelen, zoals vintage glasplaat negatieven en polaroid foto’s, scannen we zonder storende newtonringen.

Originelen die om verschillende redenen (afmeting, mobiliteit, kwetsbaarheid, kostbaarheid,…) niet tot bij ons geraken, komen we op verplaatsing digitaliseren. De scanner wordt dan in situ opgebouwd en gekalibreerd om het origineel in optimale omstandigheden te digitaliseren.

Wanneer een werk eenmaal is gedigitaliseerd op een van onze scanners, kunnen we er reproducties of edities van maken met hoogwaardige Giclée-kwaliteit.

links: scan van tekening en collage op papier, rechts: scan verwerkt in scenografie, © Anne-Mie Van Kerckhoven
8 MB
scan van tekening, potlood op papier, © Ante Timmermans
3 MB
scan van schilderij, olie op doek, © Bart Vinckier
8 MB
scan van aquarel op papier, © Enrique Marty
8 MB
scan van ingelijste tekening, balpen op papier, © Jan Fabre
8 MB
scan van schilderij, olie op paneel met ingekerfde details, © Joan Hus
9 MB
scan van schilderij, olie op doek met hars , © Kurt Taveirne
8 MB
scan van gebrande tekening, potlood, acryl, gouache en aquarel op papier, © Michaël Aerts
8 MB
9 MB
scan van tekening, potlood en tape op papier, © Peter Van Ammel
3 MB
scan van schilderij, olie op fotopapier, © Pieter Vermeersch
2 MB
scan van aquarel op papier, © Roger Raveel museum
9 MB
scan van tekening, tempera op geprepareerd papier, © Tinus Vermeersch
9 MB

Zeker dat u deze foto wilt openen, de bestandsgrootte van de foto is x?

Ja ik ben zekerNee ik wil deze niet openen